الملاحم والفتن وأشراط الساعة
الاخ الزائر الكريم
للاطلاع علي مواضيع المنتدي والمشاركة فيها يلزمك الإشتراك في المنتدي ونرحب بك في سفينتنا عضوا فاعلا لتفيد أخوانك وأخواتك وتستفيد


منتدي متخصص في الملاحم والفتن وأشراط الساعة وعلاماتها
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 المهدي في زنزانة اختيارية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
عبدالقادر غالب
عضو مشارك


عدد المساهمات : 126
تاريخ التسجيل : 28/04/2015

مُساهمةموضوع: المهدي في زنزانة اختيارية   الإثنين مارس 12, 2018 7:26 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رؤية منقولة لامرأة مصرية تكرم شيخنا المبارك بتعبيرها

شفت إني في مغارة كبيرة بالجبل والصخور في السقف والمغارة طويله جدآ وفيها زي ما يكون غرف سجن يعني بابها من الحديد لكن الباب مفتوح مش مقفول أخر باب حديد كان وراه شخص أنا لا شفت وجهه ولا شي، لكن كان كله نور أبيض ولكن ما عرفت أفسر شكله ولا لبسه، غير إنه كله منور لكنه شخص رجل.. وفي أول المغارة من ناحية يدي اليمين غرفة زنزانه بردو كلها باب حديد لكن مقفوله وإللي جواها زي ما يكون شياطين او جن راصدين الشخص ده وشكلهم أعوذ بالله عشان كده انا مركزتش معاهم المهم إن البيبان كانت مقفوله عليهم .. المهم رحت للشخص المنور ده وقلت ليه أنت المهدي وهو يقولي لاء مش أنا وقلتها تاني أنت المهدي وهو ينكر على العلم إن هو إللي حابس نفسه في الزنزانه إللي كلها باب حديد يعني ممكن يخرج ويطلع منها زي ما يحب ..المهم أعدت أرجعه وهو يقول لاء بخوف وقلتلوا لازم تطلع من هنا ولسه هرجع وأسيبه .. لاقيت في وسط المغارة رجل جالس على كرسي خشب لابس برده يعني عباية خضراء اللون وجهه يشع نور بشكل جميل فقالي وبصوت عالي هو المهدي ورمى في قلبي إنه رسولي محمد صل الله عليه وسلم حتى زي ما يكون اني كلمته من قلبي وقلت فعلآ أنت النبي محمد ورد على وقال نعم أنا محمد ولكن ليس باللسان بالقب .. فرجعت تاني للرجل المنور أللي مش عارفه أفسر شكله وقلت ليه أنت المهدي ولازم تطلع وكنت عماله أزقه بأيدي من ظهره وهو بيحاول ما يمشيش معاي لكني زحزحته حتى أول المغاره ولما قلتو انت المهدي ولازم تطلع قالي أنتي شايفه إن هينفع أطلع قلتلو أيوا ولازم تطلع أنا سبته ع باب المغاره لكنه كان خايف ومش عايز يطلع لأنه عارف إن الناس مش هتصدقه وانه مستخبي لأنه مش عايز يطلع .

وصحيت ياشيخي بعد صلاة العصر كمان. وأنا في منتهى السعادة بالحساس إللي كان جواي من رؤيتهم في المنام. وشكرآ لسعة صدرك لي .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: المهدي في زنزانة اختيارية   الأحد أبريل 01, 2018 12:59 am

بسم الله والصلاة والسلام على سيدي رسول الله صلى الله عليه وسلم

وبعد،،،

في الرؤيا إشارة إلى انعزال المهدي عن الناس وأنه لا يصرح عن نفسه وهو بعيد عن أعين الناس كبعد المغارات عن مساكن الناس وبيوتهم وشوارعهم، ولا يعلم به أحد، وقد كفاه الله جل وعلا شر شياطين الجن، واستمرار وجود الشياطين بالقرب منه وهم أي الشياطين مغلق عليهم يعني انهم لم ينفضوا من حوله رغم أن الله تعالى قد كفاه شرهم بإغلاق الله الباب عليهم، وجعلهم أي الشياطين ضعاف أمامه. والرؤيا بمجملها تشير إلى عزوف المهدي عليه السلام عن الأمر، ورغبته عنه، وانعزاله وهو خلاف حال من يطلب الأمر، ودفع الرائية للمهدي عليه السلام من ظهره ليخرج في ذلك إشارة لما ورد عن حال ظهوره حيث يكون مكرهاً مدفوعاً إلى الأمر دفعاً متثاقلاً في قبوله.

والله أعلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
المهدي في زنزانة اختيارية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الملاحم والفتن وأشراط الساعة :: الرؤي المنقولة من المنتديات أو الوسائط الأخري جديد-
انتقل الى: